پیدایش وهابیت
وهابیت گروهی است که حاکمیت دینی آنان بر کشور عربستان به معاضدت و مساعدت انگلستان صورت گرفت. پیر استعمار از لحاظ مکتب و آیین، نصرانی است. خداوند خطاب به پیامبر اکرم(ص) در خصوص دشمنی دیرینه قوم نصاری با اسلام فرموده است: «وَلَن تَرضَی عَنکَ الیَهُودُ وَلاَ النَّصاری حَتَّی تَتَّبِع مِلَّتُهُم» ای رسول ما! هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد تا از آنان و آئین تحریف یافته آنان پیروی کنی.
وهابیت که برگرفته از تفکرات آل عبدالوهاب است، در سال 1200 هجری قمری در عربستان حاکمیت دینی یافت در حالی که خاندان آل سعود حاکمیت سیاسی کشور عربستان را عهده دار بوده و هست. محمدبن عبدالوهاب، بنیانگذار تفکر وهابیت است. او فهم غلطی از دین اسلام داشت که اشتباهات فاحش و بسیار وی در عقاید و افکار و نوشته هایش آشکار است. او مبانی فرقه خود را از عقائد و افکار این تیمیه و این قیم جوزی گرفته است. ادامه مطلب...
نظرات شما: نظر
آلات موسیقى
س1: حکم خرید سه تار و یادگیرى نوازندگى با آن چیست؟
ج) آن دسته از آلات موسیقى که عرفاً از آلات مشترک و قابل استفاده براى کارهاى حلال محسوب مىشود، خرید و فروش و استفاده از آن به قصد منفعت حلال جایز است، ولى خرید و فروش و استفاده از آلاتى که عرفاً از آلات مخصوص لهو (موسیقى حرام) محسوب میشوند، جایز نیست.
س2: چه آلاتى لهو محسوب مىشوند؟
ج) آلاتى که نوعاً در لهو و لعب بکار میروندو منفعت حلالى در بر ندارند، آلات لهو محسوب مىشوند.
نظرات شما: نظر
موسیقى و غنا
س1: آیا گوش دادن به نوارهاى موسیقى خارجى و یا موسیقىهاى ایرانى که در خارج ضبط مىشود، مجاز است یا خیر؟
ج) هرگونه خوانندگى و نوازندگى که مطرب و لهوى متناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانى باشد، حرام است.
س2: برخى از خوانندگان شعرهایى را مىخوانند که محتواى عرفانى دارد (مثلاً برخى از اشعار حافظ را) حکم گوش کردن به چنین آوازى چیست؟
ج) اگر خوانندگى بصورت غنا (که عبارت است از رفت و برگشت صدا در گلو همراه با طرب و متناسب با مجالس لهو و گناه) باشد، حرام است و فرقى نیست مضامین آن چه باشد.
نظرات شما: نظر
روایات دسته دوم
بعضی از احادیثی که دلالت بر سیره و عمل پیامبرصلی الله علیه وآله در سجده بر زمین و اجزاء برخی از گیاهان، مانند حصیر دارند، عبارت اند از:
1. وائل بن حجر میگوید:
«رَأَیتُ النَّبِی صلی الله علیه وآله اِذا سَجَدَ وَضَعَ جَبْهَتَهُ وَ أَنْفَهُ عَلَی الأَرْضِ؛ پیامبر وحی را دیدم که هنگام سجده، پیشانی و بینی خود را بر زمین مینهاد.»
2. ابن عباس میگوید:
«اِنَّ النَّبِی صلی الله علیه وآله سَجَدَ عَلَی الْحَجَرِ؛ پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله بر سنگ سجده کرد.»
3. احمد بن شعیب نسائی در سنن خود از ابو سعید خدری که از صحابه پیامبر است، چنین حکایت میکند:
«با دو چشم خویش، اثر آب و گِل را بر پیشانی و بینی رسول خداصلی الله علیه وآله مشاهده کردم.»
این روایت، التزام پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله در سجده بر خاک را نشان میدهد که حتی آن حضرت در روزهای بارانی نیز سجده بر خاک را ترک نمیکردند و بدون اینکه چیزی را بین زمین و پیشانی، واسطه قرار بدهند، بر خاک سجده میکردند و این اوج عبودیت و بندگی پیامر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه وآله را نسبت به خداوند عزیز و جلیل، میرساند.
4. انس بن مالک و ابن عباس و برخی از همسران پیامبرصلی الله علیه وآله مانند: عایشه وام سلمه و میمونه، چنین روایت کرده اند: «پیامبرصلی الله علیه وآله بر خمره (که نوعی حصیر بود و از لیف درخت خرما ساخته میشد) سجده میکرد.» ادامه مطلب...
نظرات شما: نظر
روایات دسته اول
الف. گروهی از محدثان اسلامی، از رسول خداصلی الله علیه وآله چنین روایت کرده اند که فرمود:
«جُعِلَت لِی الْاَرْضُ مَسْجِداً وَ طَهُوراً؛ زمین سجده گاه و مایه پاکیزگی برای من قرار داده شده است.»
از آنجا که این حدیث به طور متواتر در منابع شیعه و سنی نقل شده و مورد قبول همه علماء مسلمان میباشد، به روشنی معلوم میگردد که سطح زمین، اعم از: خاک، سنگ، ریگ و گیاه آن، اصل در سجود است و بدون عذر موجه نباید از آن، تعدّی کرد. و نیز از واژه «جَعَلَ» که در اینجا به معنای تشریع و قانونگذاری است، به خوبی آشکار میشود که این مسئله، یک حکم الهی برای پیروان آیین مقدس اسلام است و بدین ترتیب، مشروع بودن سجده بر زمین و اجزاء آن، ثابت میشود.
ب. از پیامبرصلی الله علیه وآله چنین نقل شده است که:
روزی] حضرت مشاهده کردند که «صُهیب» هنگام سجود، از خاک پرهیز میکند، فرمود:
«تَرِّبْ وَجْهَکَ یا صُهَیبُ» ؛ صُهیب، صورت خود را بر خاک بگذار!» ادامه مطلب...
نظرات شما: نظر