سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به دوستی آن که به عهد خود وفا نمی کند، اعتماد مکن . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

حدیث معراج

سوال :  
زمانی که گفته میشود 313 یار امام عصر (عج) شناخته شده اند وحتی اسامی
انهادر بعضی منابع نیز امده است پس دیگران به چه امیدی باید انتظار همراهی مولا
را بکشند تا از اصحاب خاص ایشان باشند؟
پاسخ :  
این که یاران حضرت مهدی علیه السلام، شناخته شده اند و اسامی آن ها در برخی از منابع وارد شده است، به هیچ وجه دلیل ناامیدی از آن حضرت و انتظار برای ظهور ایشان نمی تواند بشود به چند دلیل:اولاً: به منابعی که اسامی یاران آن حضرت را نقل نموده اند مراجعه بفرمائید (مثل کتاب یأتی علی الناس زمان، ج 2) عمده نام هایی که برای یاران حضرت برده می شود، کنایی و سری است. یعنی ممکن است آن فرد به این نام وجود نداشته باشد و ما هم یکی از آن ها باشیم.ثانیاً: یاران حضرت دو دسته و دو گروهند: دسته ای که همان 313 نفر می باشند که فرماندهان لشکر حضرت هستند و دسته دیگر سایر یاران آن حضرت اند که عدد آن را تا ده هزار نفر نیز نوشته اند بلکه بیشتر. حتی به فرض این که روایت اسامی یاران صحیح باشد و نکته اول ما را هم نپذیرید نام ده هزار نفر بقیه اصحاب که معلوم نیست، و امکان این که با یافتن شرایط یاری حضرت، جزء یاران ایشان باشیم نیز هست. و ایشان هم یاران آن حضرت هستند پس دیگر برای چه باید ناامید شویم از انتظار فرج و همراهی آن حضرت. فلذا باید با روحیه قوی خودمان را متصف به صفات یاران ایشان نمائیم تا ان شاء الله در رکاب ایشان به یاری و دفاع از او بپردازیم.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 90/6/21 ::: ساعت 11:45 صبح :::   توسط قاسم 
    نظرات شما: نظر

    چه کار کنیم که عبادات برای ما عادت نشود و وقتی نماز می خوانیم ، اثر مستقیم در زندگی ما داشته باشد ؟
    عبادت و بندگی یک حقیقت و کنهی دارد که ما این لایه زیرین و حقیقت را نمی بینیم . به قولی عادت شده است . بعضی ها روی عادت چهار رکعت نماز را می خوانند و دو رکعت هم میخوانند و روی تایم متوجه می شوند ، نماز تمام شده است . آقایی میگفتند : من راننده ماشین های سنگین هستم . به رکعت اول که می ایستم دنده اول هستم و وقتی به رکعت چهارم می رسم ، دنده ی چهار هستم و نمازم را سلام می دهم . مردم هم می گویند : هرچه گم کرده ایم ، در نماز پیدا می کنیم . گاهی توجه به الفاظ و مسائل نیست . همین روزه ماه رمضان ، خدا می خواسته مردم را اذیت کند ؟ هفده هجده ساعت گرسنگی در تابستان و از آن خواب صبح بلند شدن چه هدفی داشته است ؟ یا خود حج واقعا انسان با چه مشکلاتی در منا و عرفات و مشعر باید بسر ببرد یا طواف که باید با چه زحمت در لابلای فشارها بروی و انجام بدهی ، آیا همه دقت ها باید در صفا و مروه انجام شود ؟ آیا این ها همه اش ظاهر است و یا کنه و باطنی دارد ؟ شما وقتی قرآن را می خوانید ، ظاهری دارد . ظاهر آیه ای می گوید : اگر آبهای زمین فرو برود ، چه کسی برای شما آب می آورد ؟ ظاهر آیه آب است ولی باطن آن امام و حجت است . اگر حجت خدا غایب بشود ، چه کسی می تواند او را برای شما ظاهر کند ؟ در بحث عبادت هم همینطور است .

    ا

    ین نماز و روزه و اعمال حقیقت و کنهی دارد و غالبا مردم از این حقیقت غافل هستند . اگر به آن حقیقت برسید ، لذتش را احساس می کنید . امام صادق (ع) می فرماید : دو رکعت نماز شب برای من محبوب تر از کل دنیا و همه چیزی که در آن است می باشد . این غرق شدن در عبادت است . مردم نماز که می خوانند میگویند : هیچ لذتی از آن نمی بریم و برایمان سنگین است . چه کا رکنیم به حقیقت و کنه عبادت برسیم ؟ امام رضا (ع) می فرماید : وقتی بنده سر به سجده میگذارد یعنی از خاک هستیم و وقتی سر از سجده بر می دارد یعنی ما از این خاک بدنیا آمده ایم . دوباره که سر میگذارد یعنی ما به این خاک سر می گذاریم و سر که بر می دارد یعنی دوباره مبعوث میشویم . ببینید در دو سجده چقدر یاد معاد شده است . کسی پیش امام صادق (ع) آمد و گفت : ببینید نماز من درست است یا خیر ؟ نماز خواند و بعد امام گفت : چقدر برای شما زشت است که شصت سال نماز میخوانید و دو رکعت نماز درست نمی خوانید . تعجب کرد و گفت : می شود شما بخوانید . امام نماز خواند و این روایت ، در این نماز ریز شده است که دستش را چطور می گذاشت ، حالتش چگونه بود و نگاهش به کجا بود . از امام رضا (ع) پرسیدند : علت عبادت چیست ؟ ایشان فرمودند : علتش این است که خدا را فراموش نکنید و خدا در زندگی تان متجلی باشد . فقر خودتان را فراموش نکنید و ادب برخورد با خدا را ترک نکنید و از عوامل دور نشوید . در ادب اجتماعی مراوده و ارتباط دوستی می آورد . وقتی با کسی رفت و آمد می کنی و بیشتر ارتباط داری ، وابستگی بیشتری ایجاد میشود . نفس این عبادت که من روزی پنج بار در روز بایستم و تکبیر بگویم و حمد و سوره بخوانم ، ایجاد رابطه است . انسان احساس هویتی میکند . حتی گاهی بعضی ها که آدمهای ریشه دار و تحصیل کرده هم هستند ، می گویند : ما چند سال است که از خدا چیزی را می خواهیم ولی هرچه دعا میکنیم اجابت نمی شود . من هم دیگر کنار گذاشته ام . یعنی تصورش از دعا ، اجابت است . در دعا هدف اجابت نیست . روایت داریم : گاهی دعا میکنیم و مستجاب می شود و خدا به فرشتگان می گوید : این را دیرتر ابلاغ کنید تا بنده با ما حرف بزند . من صدای او را دوست دارم . شما یک قفل محکم در مغازه زده اید و بازهم می گویید : دعا کن . قرص سردرد می خورید وباز هم میگویید : دعا کن . در دعا هدف ارتباط است نه استجابت دعا . این را باید دقت کرد که باعث یأس در مردم نشود .





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 90/6/21 ::: ساعت 11:45 صبح :::   توسط قاسم 
    نظرات شما: نظر

    نقطه جامعه آرمانی علی (ع)، حکومت امام زمان (عج) است

    امام جمعه مشهد گفت : نقطه جامعه آرمانی علی (ع)، حکومت امام زمان (عج) است ، لذا برای رسیدن به جامعه آرمانی حضرت علی (ع) باید تلاش کرد.
    آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه های نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی، با اشاره به به اهمیت علی شناسی بیان داشت: علی تباری و شناخت تبار علی مهم تر از علی شناسی است، زیرا در طول تاریخ کسانی بودند که حضرت علی (ع) را به خوبی می شناختند، و حتی نویسنده ی مسیحی که علی (ع) ومکتب حضرت علی (ع) را قبول ندارد در 60 سال گذشته ، 5 جلد کتاب نوشته است، که در نوع خود بی نظیر است .

    وی با اشاره به اینکه امروز نیازمند شناخت تبار علی (ع) هستیم، افزود: بعد از انحرافی که در خط امامت پیش آمد و زمانی که حضرت علی (علیه السلام ) قدرت را بدست گرفتند امیرالمومنین(ع) که به دنبال احیا امت جامعه دینی پیامبر بودند، مسئله جامعه سازی علی تباری در کانون آرمان امام علی (ع) مطرح شد.

    آیت الله علم الهدی ، جامعه علی تبار ، جامعه آرمانی حضرت علی (ع) که در رأس آن شیعیان برای ساخت این جامعه کمک می کنند را دارای 4 اصل عنوان کرد وافزود : علی (ع) فرمود:" تقوا، اجتهاد ، عفت و مقاومت ، 4 اصل جامعه علی تبار است" و جامعه اسلامی با این 4 اصل علی تبار خواهد شد.

    وی از تقوای اجتماعی در جامعه که می خواهد با آرمان علی (ع) همراه باشد، گفت واظهار داشت : جامعه علی تبار تقوای اجتماعی می خواهد که با محوریت حلال و حرام الهی همراه باشد .

    عضو مجلس خبرگان رهبری ، اجتهاد از منظر علی (ع) را همان اجتهادی عنوان کرد که در فقه تعریف شده است و افزود : اجتهاد، یعنی آزاد کردن همه امکانات ، استعداد ها، توانایی هایی که دارد، و در زندگی اجتماعی و سیاسی آنها را به استخدام در بیاورد.

    امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه 26 خرداد سالروز شهدای موتلفه بود گفت : این شهدا تابلوی تشخیص اجتهاد بودند که با توانمندی فکری را به کار گرفتند و دنبال رو امام (ره) بودند و استعدادها و توانمندی ها را در عرصه عمل به کار گرفتند و در میدان برخورد با طاغوت جان دادند، اینها الگوی اجتهاد بودند.

    وی مقاومت را همان پایداری برای رسیدن به نظام اسلامی و حفظ نظام عنوان کرد وافزود: عفت در آرمان امیرالمومنین یک اصل قابل توجهی است عفت اجتماعی مظهر جامعه و زندگی است که باید به عنوان اساس اصلی در زندگی ما قرار گیرد.

    وی تصریح کرد : عفت اجتماعی وقتی محقق می شود که الگوی شهرداری شهرها با الگوی شهرداری کشورهای لائیک و بی دین گرفته نشود ، وقتی مسئولین شهرداری برای الگوی شهری به کشورهای کفرسفر می کنند ، نمی توان عفت که یکی از اصل های جامعه آرمانی علی (ع) است را در جامعه اسلامی اجرا کرد .

    وی با بیان اینکه امروز بیش از یک میلیون جوان در مراسم اعتکاف در مساجد ایران شرکت کردند ، افزود: متاسفانه مسئولین در برنامه ریزی برای جوان ها ، جوان متدین را نمی بینند و برای خوش گذاری عده ای جوان هرزه و برای کمک به هرزه گری این جوان برنامه ریزی می کنند .

    آیت الله علم الهدی افزود: امسال بیش از 4هزار جوان دختر وپسر در مسجد گوهر شاد حرم مطهر حضرت رضا (ع) معتکف شدند ، خوش گذاری جوان متدین ما همین آرامش و نماز شبی است که در این مسجد می خواند ، این خوشی جوان که همراه با آرامش قلب و حضور خداوند در زندگی اجتماعی و فردی است همان عفت مورد نظر علی (ع) در جامعه علی تبار است .

    وی تأکید کرد : مدیران فضای واقعی جامعه و آمار واقعی جامعه برای برنامه ریزی ویژه جوانان را ببینند ، نه آماری که در فضای مجازی توسط سایت های دشمن ، جوانان ایرانی را افسرده معرفی می کنند که مطالبه آزادی دارد ، در صورتی که جوان مسلمان ایرانی آزاد است که خودش انتخاب کرده سه روز برای رسیدن به تقوای الهی معتکف مساجد کشور شود.

    وی با تقدیر از فرمانده ناجا در خراسان ، برای طرح امنیت اخلاقی که از 28 خرداد سال جاری در مشهد و خراسان رضوی اجرا می شود ، افزود : نقطه جامعه آرمانی علی (ع)، حکومت امام زمان (عج) است ، لذا برای رسیدن به جامعه آرمانی حضرت علی (ع) باید تلاش کرد.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 90/6/21 ::: ساعت 11:43 صبح :::   توسط قاسم 
    نظرات شما: نظر
    داغ کن - کلوب دات کام