سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گرامی ترین عزّت، دانش است، زیرا با آنشناخت معاد و معاش به دست آید و خوارترین خواری، نادانی [امام علی علیه السلام]
 

 

 

حدیث معراج

فضه شاگرد حضرت زهرا (سلام الله)

فاطمه زهرا (س) به دلیل مشکلات زیاد در خانه چند مرتبه خدت رسول خدا رسید و درخواست خادمه‏ای کرد و هر بار رسول خدا جوابی‏می‏فرمود تا این که فضه را برای آن حضرت فرستاد او د رخانه زهراء (س) کمک کاری مهربان و مطیع و پرستاری کودکان را بر عهده داشت.از افتخارات بسیار بزرگ او شریک بودن او در ماجرای آیات سوره هل اتی و خوردن از طعام بهشتی است‏ حضرت امیر (ع) فرمود: الهم بارک لنا فی فضتنا و با این دعا فضه را در شمار اهل بیت قرارد داد. ریاحین، ج ا"، ص 317

روزی عمر درباره‏اش گفت: شعرة من آل أبی طالب أفقه من عدی‏ المناقب، ج 2، ص 361

(یک موی علی از قبیله عدی فقیه‏ تر است)

در عبدت و اطاعت پروردگار اهتمام بسیار داشت‏

وقتی عمر خواست در خانه زهرا (س) را بسوزاند فضه آم‏ة و احتجاج کرد و بعد از اینکه در به پهلوی جضرت خورد فرمود: یا فضُ خذینی. ریاحین،ج 2، ص 317

فضه تا آخر عمر در خط اهل بیت بود و در کربلا در کنا رزنان خدمت می‏کرد ریاحین، ج 2، ص 326

ابوالقاسم قشیری نقل می‏کند که روزی د ربیابان از قافله باز ماندم زن یرا دیدم پرسدم تو کیستی؟ گفت: و قل سلام فسوف تعلمون‏

سلام کردم و گفتم در این بیابان چه می‏کنی؟ گفت: مَنْ یَهْدِ اللّهُ فلا مضل له‏

گفتم: آیا از آدمیانی؟ یا از پری؟ گفت: یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ‏ (اعراف- 31)

گفتم از کجا می‏آیی؟ گفت: یُنادَوْنَ مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ (فصلت- 44)

گفتم: اراده کجا داری؟ گفت: وَ لِلّهِ عَلَی النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبِیلا (آل عمران- 97)

گفتم: چند روز است از خانه بیرون آمدی؟ گفت: وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الارْضَ وَ ما بَیْنَهُما فِی سِتَّةِ أَیّامٍ‏ (ق- 38)

گفتم: غذا و طعامی میل داری؟ گفت: وَ ما جَعَلْناهُمْ جَسَداً لا یأْکُلُونَ الطَّعامَ‏ (انبیاء- 8)

آنچه که داشتم به او دادم تناول کرد و خواهش کردم عجله کن در راه رفتن گفت: لا یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلا وُسْعَها (بقره- 286)

گفتم بیا به ردیف من سوار شو. گفت: لَوْ کانَ فِیهِما آلِهَةٌ إِلا اللّهُ لَفَسَدَتا (انبیاء- 22)

پیاده شدم او را سوار کردم گفت: سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا (زخرف- 13) بحارالانوار، ج 43، ص 86.

وَ ما مُحَمَّدٌ إِلا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ‏ (آل عمران- 144)

یا یَحْیی خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ (مریم- 12)

یا مُوسی إِنِّی أَنَا اللّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ‏ (قصص- 30)

وقتی به قافله رسیدیم پرسیدم: آیا در این قافله کسی راداری گفت: یا داوُدُ إِنّا جَعَلْناکَ خَلِیفَةً فِی الارْضِ‏ (ص- 26) به میان قافله آمد و این‏

اسامی را صدا زدم چهار جوان آمدند به سوی زن. پرسیدم این نوجوانان کیانند؟ گفت: الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیاةِ الدُّنْیا (کهف- 46). پس روکرد به جوانان و گفت: یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الامِینُ‏ (قصص- 26)

پس آن‏ها مرا اکرام کردند پس گفت: وَ اللّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ (بقره- 261)

گفتند این زن مادر ما فضه جاریه حضرت زهرا (س) است. بحارالانوار، ج 43، ص 87





  • کلمات کلیدی : فضه، حضرت زهرا

  • ::: سه شنبه 92/1/20 ::: ساعت 5:48 عصر :::   توسط قاسم 
    نظرات شما: نظر

    پرسش:

    با افرادی که نسبت به نماز سهل انگاری می‌کنند چه رفتاری می‌توان کرد؟

    پاسخ:

    هنگامی که در حرکت‌های آگاهانه و رفتار‌های انسانی خود دقت می‌کنیم در می‌یابیم که دو دسته از عوامل در آن‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند:

    1. عوامل شناختی عواملی که موجب می‌شوند انسان مطلبی را بفهمد و بپذیرد.

    2. عوامل درونی شاید تأثیر این عوامل در رفتار ما بیشتر از عامل های شناخت باشد.
    احساسات، تمایلات و غرایز عواملی هستند که میل به حرکت را در انسان به وجود می‌آورند و عشق به انجام کار را ایجاد می‌کنند. تا این عوامل نباشند کار انجام نمی‌گیرد. انسان با این که به یقین می داند که مثلاً فلان غذا برای بدن او مفید است معمولا تا اشتها نداشته باشد سراغ خوردن آن غذا نمی‌رود. هرچند شخص بداند فلان حرکت خوب است تا انگیزه برای انجام آن حرکت نداشته باشد حرکتی انجام نمی‌دهد.
    مشکل کجاست؟انسانی که نسبت به یک حرکت اعم از عبادی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و ... کوتاهی و سهل‌انگاری می‌کند، قبل از اقدام به ارشاد و هدایت او باید علت را ریشه یابی کرد. همان طور که پزشک قبل از نسخه نوشتن به بررسی علائم، علل و زمینه‌های بروز آن بیماری می‌پردازد.
    مشکل شناختیباید بررسی کرد کسی که نسبت به نماز سهل انگاری می‌کند آیا از ناحیه شناخت دچار ضعف است یا نه؟ چقدر نسبت به نماز آگاهی دارد؟ آیا از نکات ذیل در رابطه با نماز آگاهی دارد؟:
    1. اهمیت و جایگاه والای نماز در دین نماز اولین سؤال در قیامت است. اگر پذیرفته نشود کارهای دیگر نیز پذیرفته نمی‌شوند.(1)
    2. آثار و برکات نماز: نماز اهرم استعانت در غم‌ها و مشکلات است، خداوند می‌فرماید: «از صبر و نماز در مشکلات کمک بگیرید.»(2)
    3. آثار کم توجهی به نماز کوتاهی عمر، کمی روزی (مادی و معنوی)، کم ارزشی اعمال نیک، مرگ ذلت‌بار، از بین رفتن چهره معنوی، عدم استجابت دعا، ابتلا به بیماری سختی که شخص با گرسنگی و تشنگی از دنیا می‌رود، عذاب سخت در قبر، سخت‌گیری مأمورین حساب در قیامت، تنگی و تاریکی قبر، نزدیک شدن شیطان به شخص بی نماز و ... از جمله آثار کم توجهی به نماز است.(3)http://namaz.namaz.ir/namaz/images/articles/578890_PhuqvHhb.jpg

    4. آثار ترک نماز هر که از روی عمد و توجه نماز را رها کند، از اسلام خارج شده و کافر است.(4)
    5. فلسفه عبادت و نماز چرا باید عبادت کنیم؟ چرا باید به صورت نماز عبادت کنیم؟
    اگر مشکل در این قسمت باشد می‌توان با جلسات صمیمانه، شرکت در مجالس سخنرانی، تشویق به مطالعه کتب، شنیدن نوارهای سخنرانی، معاشرت با اهل علم و تقوا، این مسأله را تقویت نمود.
    مشکل درونی ممکن است کسی به همه مطالب فوق بلکه بیشتر آنها آگاهی داشته. اما مشکلات درونی و روانی ذیل گریبان او را گرفته باشد.
    1. غفلت و غرور
    2. ضعف اراده
    3. عدم تمرین دهی و تربیت دینی از طرف خانواده
    4. داشتن الگوهای محبوب اما بی‌نماز
    5. عقده گشایی و مخالفت با دیگران در اثر سخت‌گیری‌های بی جا و یا شکستن عزت نفس و غرور و یا تحقیر در مقابل دیگران سعی در عقده گشایی می کند مثلاً پدر او سخت‌گیر بوده و او را با ضرب و جرح به نماز وا می‌داشته ، او هم برای مخالفت با پدر که نسبت به نماز حساس بوده، نماز را کنار گذاشته است.
    6. خجالت و حیای نابجا به سبب تمسخر دیگران. ادامه مطلب...



  • کلمات کلیدی : غفلت، غرور، انذار، تبشیر، ضعف اراده

  • ::: یکشنبه 92/1/18 ::: ساعت 5:39 عصر :::   توسط قاسم 
    نظرات شما: نظر
    داغ کن - کلوب دات کام