سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس به پیشباز آرای گوناگون برود، لغزشگاهها را بشناسد . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

حدیث معراج

پیامبر اکرم (ص) و پرهیز از سازش کاری در اصول الهی

رهروان ولایت ـ در فرهنگ اسلامی؛‌ همان گونه که پذیرفتن باطل و تن دادن به ظلم و ستم مردود است، سازش کاری در اصول و مواردی که جای نرمش و کوتاه آمدن نیست، مطرود است.

پیامبر اکرم (ص)

در فرهنگ اسلامی؛‌ همان گونه که پذیرفتن باطل و تن دادن به ظلم و ستم مردود است، سازش کاری در اصول و مواردی که جای نرمش و کوتاه آمدن نیست، مطرود است. سفارش به رفق و مدارا در آموزه‌های دینی هنگام ارشاد و جذب انسان‌ها به مسیر حق مورد تأکید است؛ و چنانچه گردد رفق و مدارا سبب زیر پا نهادن حق گردد، هرگز پذیرفته نیست. به عبارت دیگر، هرگاه حدّی از حدود الهی و اصلی از اصول مسلم اسلام به بهانه مدارا و رفق از بین برود، یا نادیده گرفته شود، هرگز چنین سازش کاری و مدارا جایز نیست. قرآن کریم با اشاره به تقاضای کفار از رسول خدا (ص) که اگر از تعرض به بت‌های آن‌ها ?خداوندان دروغین? دست بردارد، آن‌ها نیز متعرض پروردگار متعال نشوند، می‌فرماید: <دوست دارند که نرمی کنی تا نرمی نمایند ? و از هر قَسم خورنده‌ فرومایه‌ای فرمان مبرد.

بر این اساس؛ پیامبر اکرم(ص) که هیچ گاه در برابر سختی‌ها و پیش آمدهای ناگوار و حتی در مواردی که به آن حضرت ستم می‌شد، خشمگین و مضطرب نمی‌گردید؛ هرگاه حقی پایمال می‌شد، یا حرمت‌های الهی می‌شکست با شدت برخورد می‌کرد. امام حسین(ع) از قول هند بن ابی هاله می‌فرماید: <دنیا و ناملایمات آن هرگز رسول خدا (ص) را به خشم نمی‌آورد، ولی وقتی حقی پایمال می‌شد، از شدت خشم، کسی او را نمی‌شناخت و از هیچ چیز پروا نداشت تا آن که حق را یاری و احقاق می‌کرد>.
عایشه نیز با اشاره به روحیات آن حضرت گفته است:
<هرگز ندیدم که رسول خدا(ص) مادام که حرمت‌های الهی هتک نشده بود، به سبب ستمی که به شخص او روا شده بود، درصدد احقاق حقش برآید، ولی چنانچه به چیزی از حرمت‌های الهی تجاوز می‌شد، نسبت به آن خشمگین‌ترین افراد بود>.

روشن است که فراهم شدن زمینه برای حاکمیت الله در جامعه جز از راه نفی الهه های دروغین و باطل ساختن راه کارهای مشرکان ممکن نیست؛ بر این اساس، روی گردانی از مشرکان و پیروی نکردن از منافقان، ستم پیشگان، کافران و فریفته شدگان به زرق و برق دنیا از جمله اموری است که سازش کاری و مدارا درباره آن پذیرفته نیست. امام علی(ع) می‌فرماید: <فرمان خدا را تنها کسی می‌تواند اجرا کند که سازش کار نباشد و به روش اهل باطل عمل نکند و پیرو فرمان طمع نگردد>.


منبع: ماهنامه نامه جامعه، شماره چهل و ششم.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 93/11/3 ::: ساعت 5:10 عصر :::   توسط قاسم 
    نظرات شما: نظر

    راهکاری نبوی در مقابله با تحریم‌ها

    چکیده: دشمنان اسلام از همان ابتدای ظهور اسلام، تحریم‌های ظالمانه بر علیه مسلمانان اعمال کردند و تحریم‌های امروزی چیز تازه‌ای نیست.
    تحریم

    -رهروان ولایت - از همان آغاز ظهور اسلام دشمنی مشرکان با پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم)  و یاران گرانقدر آن حضرت آغاز شد و  یکی از سخت ترین تحریم‌های مشرکان بر علیه مسلمان محاصره اقتصادی رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم)  و بنی‌هاشم در شعب ابی‌طالب بود.

    زمانی که مشرکان قریش پیشروی اسلام را در مناطق مختلف از جمله حبشه دیدند و اسلام افرادی چون حمزه، آنها را سخت ناراحت کرد، به فکر افتادند تا با محاصره اقتصادی جلوی نفوذ اسلام را بگیرند.[1] آنها در دارالنّدوه جمع شده و قطعنامه‌ای بر علیه بنی‌هاشم تنظیم کردند که بر اساس آن هر گونه داد و ستد و ارتباط زناشویی و... با بنی هاشم ممنوع شد و قرار شد در کلی? پیش آمدها از مخالفان پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) حمایت کنند. [2]

    هر چند پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و بنی هاشم در این محاصره از محل دارایی‌های خدیجه(سلام‌الله‌علیها) گذران زندگی کردند، ولی بسیار به آنها سخت گذشت به گونه‌ای که رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم)  در سال دهم بعثت(سال پایان محاصره) دو یار با وفای خود ابوطالب و خدیجه(سلام‌الله‌علیها) را از دست داد و آن سال را عام‌الحزن نامید.[3]

    مشرکان قریش بارها از ابوطالب خواستند تا پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) را تسلیم کند و محاصره برداشته شود، امّا ابوطالب جواب دندانشکنی به آنها می‌داد.
    به هر حال هر چه بود، رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و بنی‌هاشم، با توکل به خدا به راه مقاومت و ایستادگی ادامه دادند تا اینکه جبرئیل خبر آورد قطعنامه را موریانه خورده و جز نام الله چیزی از آن باقی نمانده است، ابوطالب خبر را به قریش رساند و به هر ترتیب محاصر? سه ساله به پایان رسید. [4]

    آنچه که از این محاصره شعب ابی‌طالب به دست می‌آید، این است که تنها راه در برابر تحریم‌ها و زورگویان غربی، مقاومت و توکل به خدای متعال است. آنها هر روز بهانه‌ای جدید بر علیه ایران مطرح می‌کنند. همانگونه که رهبر فرزان? انقلاب، بارها فرموده است من به آنها خوش بین نیستم و این دشمنی با ایران نیست، بلکه با اسلام است همانگونه که تاریخ نشان می‌دهد. 

    --------------------------------------------
    پی نوشت:
    [1]ابن سعد، الطبقات الکبری،  ج1، ص163.
    [2]رسول جعفریان، تاریخ و آثار اسلامی ، ص113، البدایة و النهایة، ج3، ص86.
    [3]مقریزی، امتاع الاسماع، ج1، 45.
    [4]اصغر قائدان، تاریخ و آثار اسلامی مکه و مدینه، ص114.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 93/11/3 ::: ساعت 5:9 عصر :::   توسط قاسم 
    نظرات شما: نظر

    تجمع اعترض آمیز بسیجیان غرب تهران نسبت به اهانت به پیامبر

    صبح دیروز تجمع اعتراض آمیز بسیجیان غرب تهران نسبت به اهانت به پیامبر اسلام(ص) در ضلع غربی میدان جمهوری اسلامی برگزار شد.

    به گزارش گروه اینترنتی رهروان ولایت به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا، تجمع اعتراض آمیز بسیجیان غرب تهران نسبت به اهانت به پیامبر اسلام(ص) ساعت 10صبح دیروز در ضلع غربی میدان جمهوری اسلامی با تلاوت قرآن کریم آغاز شد.

    بر اساس این گزارش در این تجمع که با شعارهای «الله اکبر» «لبیک یا رسول‌الله» «مرگ بر آمریکا» «مرگ بر انگلیس» «مرگ بر اسراییل» «مرگ بر منافق» «دست احمد به خروش آمده، خون به رگ ما همه جوش آمده» «حکم جهادم بده صاحب زمان، مهدی موعود امان الامان» «دشمن پیغمبر ما کافر است، دشمن احمد به خدا ابتر است» «از دل و جان است احمد بگو، مشت گره جان محمد بگو» «لبیک یا محمد» «جانم فدای محمد» «سیدنا محمد» « عزت ما محمد» و «غیرت ما محمد» همراه بود بسیجیان نفرت و انزجار خود را از مستکبران نشان ‌دادند.

    در ادامه نیز مداح اهل بیت آقای سید علی محمودی‌شکوه در وصف پیامبر اعظم(ص)مدیحه سرایی کرد  و در ادامه این تجمع حسن حمیدزاده عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی استان تهران سخنرانی کرده و گفت: از دیدگاه مستکبران آزادی یعنی ابو غریب، گوانتانامو، هم‌جنس ‌گرایی، بی‌بند و باری و توهین و افترا به مقدس پیامبران الهی و خداوند در قرآن فرموده: آنان تصمیم دارند که نور خدا را در باور‌های مسلمانان خاموش کنند اما موفق نخواهند شد.

    لازم به ذکر است در ادامه این تجمع قطعنامه ای به شرح ذیل قرائت شد:

    1- ملت‌های مسلمان سراسر جهان و ملت ایران باید اعتراضات خود را به گوش استکبار جهانی برسانند و به جهانیان بفهمانند که منفورترین دولت نزد آنها آمریکا و اسراییل می‌باشد.

    2- مستکبرین باید بدانند که ما درس آموختگان امام راحل(ره) هستیم و اگر بخواهند در مقابل ما بایستند ما هم در مقابل آنها خواهیم ایستاد.

    3- ما از آزادگان خصوصا رهبران دینی خواستاریم که با پاسداری از پیامبر اعظم(ص) فیلم موهن آمریکا را محکوم کنند.

    4- از مسئولین جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم با توجه به ریاست ایران در جنبش عدم تعهد با استفاده از قدرتی که در اختیارشان است اقدامات لازم را برای مقابله با استکبار جهانی انجام دهند.

    5- از هنرمندان در هر عرصه خواستاریم که با قلم و اندیشه خود نسبت به معرفی پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت ایشان اقدام نمایند.

    6- سازمان های بین المللی و سازمان ملل متحد باید اقدامات لازم را نسبت به محکوم کردن آمریکا، اسراییل، انگلیس و فرانسه انجام دهند.

    7- از آنجا که رمز موفقیت ملت ما اتحاد و پیروی از ولی امر مسلمین است به مستکبرین می‌گوییم که ما از حمایت ولایت فقیه خود دست بر نخواهیم داشت.

    8- ما همه می‌دانیم که متهم ردیف اول در این اهانت آمریکا می‌باشد، اگر این را تکذیب می‌کنند باید عوامل این حرکت موهن را به ما معرفی کنند.

    گفتنی است در خاتمه این تجمع پرچم‌های آمریکا و اسراییل توسط تجمع کنندگان به آتش کشیده شد و تجمع در ساعت 11:30 صبح به پایان رسید.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 93/11/3 ::: ساعت 5:7 عصر :::   توسط قاسم 
    نظرات شما: نظر
    <      1   2      
    داغ کن - کلوب دات کام