احکام غسل باطل
س : کسى که به سن تکلیف رسیده ولى جاهل به وجوب غسل و کیفیت آن بوده و بعد از گذشت مدتى در حدود ده سال متوجه مسأله تقلید و وجوب غسل بر او شده است، چه حکمى دارد؟ وظیفه او نسبت به قضاى نمازها و روزه هاى گذشته اش چیست؟
ج: قضاى نمازهائى که در حال جنابت خوانده، بر او واجب است، و همچنین قضاى روزه هم در صورتى که مى دانسته جنب است، ولى جاهل به وجوب غسل بر جنب براى روزه گرفتن بوده، بر او واجب است.
س : جوانى بر اثر نادانى قبل از چهارده سالگى و بعد از آن، اقدام به استمناء مى کرده که بر اثر آن از او منى خارج مى شده، ولى نمى دانسته که خروج منى باعث جنابت مى شود و باید براى نماز و روزه غسل کند، تکلیف او چیست؟ آیا براى مدتى که استمناء مى کرده و منى از او خارج مى شده، غسل بر او واجب است؟ آیا نماز و روزههاى او از گذشته تا حال که در حال جنابت انجام گرفته باطل بوده و قضاى آنها واجب است؟
ج: براى هر چند بار خروج منى اگر تا به حال غسل نکرده است یک غسل جنابت کافى است، و باید همه نمازهائى را که یقین دارد در حال جنابت خوانده است، قضا نماید. و اگر این عمل در شبهاى ماه رمضان انجام گرفته و جاهل به موضوعِ جنابت بوده، روزه هاى او قضا ندارد و محکوم به صحت است. ولى اگر عالم به خروج منى و جنابت بوده و نمى دانسته که براى صحت روزه، غسل بر او واجب است، باید روزه همه روزهائى را که در حال جنابت گرفته است قضا نماید.
س : شخصى که بعد از جنابت، غسل خود را به طور باطل و اشتباه انجام مى دهد، با توجه به جهل او به این مسأله، نمازهائى را که با این غسل مى خواند، چه حکمى دارند؟
ج: نماز با غسل باطل، باطل است و باید اعاده یا قضا شود.
س : به قصد انجام یکى از غسلهاى واجب غسل کردم. پس از خروج از حمام شک کردم که آیا ترتیب را رعایت کرده ام، یا نه و چون احتمال مى دادم که نیّت ترتیب کافى است، دوباره غسل نکردم. اکنون در کارم متحیّر هستم، آیا قضاى همه نمازهایى که خوانده ام، واجب است؟
ج: اگر احتمال صحت غسل را مىدهید و در وقت غسل متوجه انجام آنچه در صحت غسل معتبر است بودهاید، چیزى بر عهده شما نیست. بله، اگر یقین به بطلان غسل پیدا کنید، قضاى همه نمازها بر شما واجب است.
س : من غسل جنابت را به این ترتیب انجام مى داده ام که ابتدا سمت راست بدن بعد سر و سپس قسمت چپ بدن را مى شستم. در سؤال و تحقیق در این زمینه هم کوتاهى کرده ام، نماز و روزه ام چه حکمى دارند؟
ج: غسل به کیفیت مذکور باطل است و موجب رفع حدث نمى شود. لذا نمازهائى که با چنین غسلى خوانده شده، باطل و قضاى آنها واجب است. ولى روزه ها با فرض اینکه معتقد به صحت غسل به صورت مذکور بوده اید و بقاى شما بر جنابت، عمدى نبوده است، محکوم به صحت است.
س : آیا خواندن سوره هایى که سجده واجب دارند، بر جنب حرام است؟
ج: از جمله کارهائى که بر جنب حرام است، خواندن خصوص آیات سجده این سوره هااست، ولى خواندن سایر آیات از این سوره ها اشکال ندارد.
نظرات شما: نظر
دعا نویسی واستخاره
س : آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟
ج: دریافت یا پرداخت مبلغى به عنوان اجرت نوشتن دعاهاى وارده اشکال ندارد.
س: دعاهایى که نویسندگان آنها ادعا مىکنند که در کتابهاى قدیمى دعا نقل شدهاند، چه حکمى دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعى معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حکمى دارد؟
ج: اگر دعاها از ائمه اطهار «علیهم السلام» نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد،تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همانگونه که تبرّک جستن به دعاهاى مشکوک به این امید که از معصوم «علیه السلام» باشند، اشکال ندارد.
س : آیا عمل به استخاره واجب است؟
ج: الزام شرعى در عمل به استخاره وجود ندارد ولى بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.
س : بنابر آنچه گفته مىشود که در کارهاى خیر نیازى به استخاره نیست. آیا در مورد کیفیت انجام آنها و یا در مورد مشکلات پیش بینى نشدهاى که در خلال انجام آنها ممکن است پیش بیاید، استخاره جایز است؟ و آیا استخاره راهى براى شناخت غیب محسوب مىشود یا اینکه فقط خدا از آن آگاه است؟
ج: استخاره براى رفع حیرت و تردید در انجام کارهاى مباح است ، اعم از اینکه تردید در اصل عمل باشد یا در چگونگى انجام آن .بنابر این در کارهاى خیر که در آنها حیرت وجود ندارد، استخاره لازم نیست و همچنین استخاره براى آگاهى از آینده شخص یا عمل نمىباشد.
س : آیا در مواردى مثل تقاضاى طلاق یا عدم آن استخاره با قرآن صحیح است؟ و در صورتى که شخصى استخاره کند ولى طبق آن عمل نکند، حکم چیست؟
ج: جواز استخاره با قرآن یا تسبیح اختصاص به مورد خاصى ندارد، بلکه در هر امر مباحى که شخص راجع به آن تردید و حیرت داشته باشد بطورى که قادر بر اتخاذ تصمیم نباشد، مىتوان استخاره گرفت و از نظر شرعى عمل به استخاره واجب نیست هر چند بهتر است انسان با آن مخالفت نکند.
س : آیا استخاره با تسبیح یا قرآن درمسائل سرنوشت ساز مانند ازدواج جایز است؟
ج: شایسته است انسان در امورى که مىخواهد راجع به آنها تصمیم بگیرد، ابتدا تأمل و دقت کند و یا با افراد با تجربه و مورد اطمینان مشورت نماید و در صورتى که با این کارها تحیّر او برطرف نشد، مىتواند استخاره کند.
س : آیا چند بار استخاره براى یک کار صحیح است؟
ج: چون استخاره براى رفع حیرت است، بنابر این بعد از برطرف شدن حیرت با استخاره اول ، تکرار آن معنى ندارد مگر آنکه موضوع تغییر کند.
س : گاهى مشاهده مىشود نوشتههایى که متضمّن معجزات امام رضا «علیهالسلام» هستند با قرار دادن آنها بین صفحههاى کتابهاى زیارت که در زیارتگاهها و مساجد وجود دارند، در بین مردم توزیع مىشوند و ناشر آنها هم در زیر آنها نوشته است که هر کس آن معجزه ها را بخواند واجب است آنها را به تعداد خاص بنویسد و در بین مردم توزیع کند تا به حاجت خود برسد، آیا این مطلب صحیح است؟ و آیا بر کسى که آنها را مىخواند، واجب است که به درخواست ناشر عمل نماید؟
ج: از نظر شرعى دلیلى بر اعتبار این امور وجود ندارد و کسى هم که آنها را مىخواند ملزم به عمل به درخواست ناشر مبنى بر نوشتن آنها نیست.
نظرات شما: نظر